دسته بندی کالاها
دسته بندی
گروه:برق و الکترونیک
منبع:
تاریخ:1400/06/01 11:15
تعداد مشاهده:577
همه چیز درباره ی کلید و پریز

یکی از وسایل کاربردی و زیباسازی در هر ساختمان کلید و پریز آن است. امروزه توجه به دکوراسیون ساختمان ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طراحی دکوراسیون اجزای متفاوتی نقش دارند که یکی از اجزای کوچک اما تاثیرگذار آن کلید و پریز می باشد. در گذشته کلید ها و پریز تنوع کمی داشتند، اما امروزه ما شاهد تنوع بسیار خوبی در طراحی کلید ها و پریز ها هستیم که به راحتی می توانیم نوع مناسب با طراحی دکوراسیون مورد نظرمان را انتخاب کنیم.

 

کلید و پریز چیست؟

یکی از لوازم الکتریکی ساختمان کلید و پریز است که برای کنترل (قطعی و وصلی) یا انتقال جریان الکتریکی استفاده می شود. این عناصر کوچک در ابعاد و طرح های مختلف به بازار عرضه می شوند و در برقکاری ساختمان قرار گرفتن آن ها روی دیوار با انواع پوشش ها مثل رنگ، کاغذ دیواری، پانل های چوبی و غیره نمایی خیلی منحصر به فرد و جذاب به فضای خانه می بخشد.

تاریخچه کلید و پریز :

اختراع کلید و پریز به سال ۱۸۸۴ برمی گردد. در آن سال، جان هنری هولمز فرایندی را برای قطع سریع ابداع کرد. این فرایند امروزه نیز در برخی از کلید و پریزها استفاده می گردد. در سال ۱۹۱۷، ویلیام جی. نیوتون مکانیسم قطع سریع را گسترش داد و اولین کلید و پریز سوئیچ دار را ابداع نمود.

از آن زمان به بعد، صنعت کلید و پریز توسعه زیادی پیدا کرد و به مرور با نیازهای جامعه سازگار شد. از جمله جدیدترین کلید و پریزها می توان به مدل لمسی و هوشمند اشاره نمود که قابلیت کنترل از راه دور با ریموت یا تلفن همراه را دارند.

قسمت های کلید و پریز :

  • مکانیزم : مکانیزم درونی به ساختار درونی کلید و پریز که شامل سیم پیچی، اتصالات درونی و تعداد پل (تک پل و دوپل) است، اشاره دارد.

  • قاب : قاب کلید و پریز به قسمتی که بر روی دیوار نصب شده و قابل رویت است اشاره دارد. کلید و پریزهایی که در گذشته ساخته می شدند به قاب خود پیچ و مهره می شدند اما مدل های جدیدی که اخیراً به بازار عرضه می شوند به قاب متصل نمی شوند بلکه به راحتی بر روی دیوار قرار می گیرند. مکانیزم کلید و پریزهای جدید فنری است و به آسانی قابل نصب در عمق دیوار هستند.

  • زه : برای پر نمودن قاب مکانیزم و زیبایی بیشتر به کلید و پریز از زه استفاده می شود.

انواع کلید و پریز

  • کلید و پریز تایمری : این نوع قطعات در مکان هایی مانند حیاط و راه پله که لامپ نباید مدام روشن بماند نصب می شوند. کلید و پریزهای تایمری قابل تنظیم هستند و می توان زمان خاموش و یا روشن کردن آن ها را کنترل نمود. پیشنهاد ما به شما پریز تایمر دار دیجیتال سون مدل SE-DT1 است.

  • کلید با سنسور حرکتی : کلیدهای سنسوردار به میزان قابل توجهی منجر به بهینه سازی مصرف انرژی برق می شوند، زیرا تنها در صورت حضور افراد روشن شده و پس از مدتی خاموش می شوند. از این نوع تجهیزات در راهروها استفاده می شود. پیشنهاد ما به شما سنسور دیواری توکار تایم ایران پریزی 160 درجه است.

  • کلیدهای تک پل و دوپل ، سه پل : کلیدهای تک پل تنها برای خاموش و روشن کردن یک مدار مورد استفاده قرار می گیرند، اما با استفاده از کلیدهای دوپل می توان دو مدار را قطع و وصل کرد. از کلیدهای دو پل معمولاً برای لوستر و تعداد لامپ دو یا بیشتر استفاده می شود. برای کلید تک پل پیشنهاد ما به شما کلید تبدیل دلند مدل آدا سفید و برای کلید دوپل، کلید دو پل دلند مدل آدا سفید و برای کلید سه پل پیشنهاد ما کلید سه پل دلند مدل آدا سفید می باشد.

  • کلید دیمر : کلید دیمر در مکان هایی که میزان نور باید یکنواخت باشد کاربرد دارد. این کلیدها شدت نور را تنظیم و کم یا زیاد می کنند. از این نوع کلیدها در مکان هایی مانند سالن تئاتر استفاده می شود.

  • پریز برق یو پی اس : این نوع پریز، دستگاهی که به آن وصل می شود را به منبع ذخیره برق ارتباط می دهد و هنگامی که برق قطع می شود، این دستگاه همچنان روشن خواهد ماند.

​​​​​​​

  • پریز برق ارت دار : این پریزها مجهز به یک سیم ارت دار هستند که برای تخلیه بار الکتریکی به زمین متصل شده اند. این سیم با انتقال الکتریسیته ساکنی که در مدار تخلیه شده مانع از برق گرفتگی افراد می شود. پیشنهاد ما به شما پریز بارانی ارت دار دلند با پایه سرامیکی می باشد.

  • کلید تبدیل : کلید تبدیل برای روشن و خاموش کردن یک لامپ یا یک گروه لامپ از دو نقطه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا برای راهروها، راه پله ها، اتاق‌های دو در و سالن‌های بزرگ که خروجی‌های مختلف دارند و نیز واحد‌های مسکونی استفاده می‌شود. این کلید سه کنتاکت دارد که یک کنتاکت آن مشترک و با یکی از دو کنتاکت دیگر در تماس است. پیشنهاد ما به شما کلید تبدیل دلند مدل آسا سفید می باشد و اگر به دنبال مکانیزم کلید تبدیل هستید مکانیزم کلید تبدیل ایران الکتریک مدل الیزه یکی از بهترین مکانیزم ها می باشد.

​​​​​​​ 


شما می توانید کلید و پریز دلخواه خود را از فروشگاه اینترنتی خاجی کالا تهیه نمایید.

خاجی کالا بزرگترین هایپر ساختمانی در ایران می باشد.

 

​​​​​​​